I. OAMENI INTEGRI ȘI COMPETENȚI ÎN FUNCȚIILE PUBLICE
Separarea politicii de administrație și depolitizarea totală a administrației.
Integritatea, competența și eficiența – criterii exclusive de accedere și menținere în funcțiile publice.
Transparență profesională, stabilitate și control civic.
II. STOPAREA JAFULUI ȘI RISIPEI BANULUI PUBLIC
Transparență totală în gestionarea banilor publici (contracte, licitații, bugete, declarații de avere, salarii, plăți la utilități) toate disponibile online și actualizate în maximum 72 de ore – nerespectarea acestei prevederi va atrage demiterea întregii conduceri a instituției, indiferent dacă a fost numită sau aleasă;
Transparentizarea procesului de încheiere și derulare a contractelor încheiate de Administrația Publică cu persoanele fizice sau juridice în domeniul serviciilor publice.
Control civic permanent asupra achizițiilor publice: modificarea legislativă astfel încât cel puțin 5% din cetățenii cu drept de vot dintr-o unitate administrativ teritorială să poată solicita verificarea calității și oportunității unei investiții sau achiziții publice, derulate de administrația publică locală.
Introducerea standardelor de cost în toate domeniile ce fac obiectul achizițiilor publice de bunuri și servicii.
Eliminarea de la procedurile de achiziție publică a oricărei companii care, fie și-a încălcat obligațiile contractuale într-un contract public anterior, fie are în acționariat ori administrare persoane care au deținut una dintre aceste calități în firme care și-au încălcat obligațiile într-un contract public anterior.
Eliminarea de la procedurile de achiziție publică a firmelor căpușe.
III. RELAXAREA ȘI DEBIROCRATIZAREA SISTEMUL FISCAL
Reducerea substanțială a numărului de impuneri fiscale care să fie reglementate exclusiv prin Codul Fiscal.
Eliminarea tuturor birurilor nefiscale și interzicerea instituirii de asemenea impuneri.
Reducerea drastică a numărului de raportări către ANAF:
• una lunară pentru fiecare contribuabil plătitor de TVA, accize sau contribuții sociale;
• una trimestrială pentru restul contribuabililor, plus, raportarea anuală.
IV. STIMULAREA RELANSĂRII ACTIVITĂȚI
I ECONOMICE
Transformarea parteneriatului public-privat din fantasmă în realitate.
După „Prima casă” și „Prima mașină”, se impune programele „Primul loc de muncă” și „Prima afacere”.
Implementarea sistemului dual de învățământ în domeniul profesiilor, ca soluție pentru furnizarea unei forțe de muncă calificată pentru producătorii autohtoni, dar fiind și o soluție viabilă, absolvenții de gimnaziu și liceu care nu optează pentru o forma de învățământ superior.
Eliminarea posibilității încheierii contractelor de muncă pe o durată fracționată, în cazul existenței unui singur contract de muncă.
V. ÎMBUNĂTĂȚIREA COLECTĂRII ȘI ASPRIREA SANCȚIUNILOR PENTRU EVAZIONIȘTI
Compensarea de drept a creanțelor concurente existente între contribuabili și stat.
Interzicerea executării silite a creanțelor bugetare față de un contribuabil, dacă acesta din urmă are la rândul său creanțe asupra statului sau instituțiilor publice centrale sau locale, mai mari sau egale decât creanța bugetară.
Suspendarea dreptului de a participa la procedura achiziției publice sau la obținerea de finanțări nerambursabile, a companiilor care au acționari, asociați, administratori sau directori, care au debite bugetare mai vechi de 90 de zile, care dețin una dintre aceste calități la companii care au debite fiscale mai vechi de 90 de zile ori care au restanțe la plata salariilor mai mari de 90 de zile, până la achitarea integrală a restanțelor.
Aplicarea unui spor de pedeapsa de minim 2 ani în situația repetării săvârșirii infracțiunii de evaziune fiscală.
Amnistie penală pentru persoanele care autodenunță fapte de evaziune fiscală și achită prejudiciul cauzat bugetului de stat.
VI. VERIFICAREA LEGALITĂȚII TUTUROR PRIVATIZĂRILOR, VÂNZĂRILOR DE ACTIVE ȘI RETROCEDĂRILOR, ANULAREA ACTELOR ILEGALE ȘI RECUPERAREA BUNURILOR DOBÂNDITE FRAUDULOS SAU A VALORII REALE A ACESTORA
Înființarea a două autorități naționale de control, aflate în subordinea Parlamentului, formate din membri, desemnați de puterea judecătorească, Ministerul Public, mediul academic, societatea civilă, Curtea de Conturi, Guvern, Parlament și Administrația Prezidențială:
• Autoritatea Națională pentru Verificarea Retrocedărilor
• Autoritatea Națională pentru Verificarea Procesului de Privatizare
Cele două autorități vor verifica toate transferurile patrimoniale și restituirile, în bani sau natură, în care a fost implicat statul român, începând cu 1 ianuarie 1990 și până în prezent.
Orice neregulă descoperite va face obiectul sesizării, după caz, a Parchetului sau instanțelor judecătorești.
VII. STIMULAREA MUNCII ONESTE, INOVAȚIEI ȘI ANTREPRENORIATULUI. DEZAVUAREA STATULUI CU MÂNA ÎNTINSĂ LA AJUTOARELE SOCIALE
Înăsprirea condițiilor de acordare a ajutoarelor sociale și verificarea riguroasă a fiecărei situații în care să acordă ajutoare sociale.
VIII. AUTOSTRĂZI, TRENURI DE MARE VITEZĂ ȘI AEROPORTURI
O economie competitivă și un grad ridicat de civilizație impun necesitatea de a avea căi de comunicații la cele mai înalte standarde.
Începem cu autostrăzile: pentru o perioadă de 2-4 an
i nu mai cârpim nicio șosea, ci construim autostrăzi.
IX. SĂNĂTATEA ȘI EDUCAȚIA PRIORITĂȚI NAȚIONALE
6% din PIB, în mod real, atât Sănătății cât și Educației.
Salarizare după performanță – în Sănătate ca în Justiție, în Educație ca în Poliție.
Standarde de cost pentru toate achizițiile din domeniul medical.
X. JUSTIȚIE FUNCȚIONALĂ, PREDICTIBILĂ ȘI APROAPE DE OAMENI
Accederea în magistratură numai după minim cinci ani de experiență în profesii juridice și doar prin concurs.
Procurorii, arsenal egal cu avocații, în instanță.
Jurați în instanțe în cazurile penale grave și de corupție, precum și în litigiile având ca obiect drepturile consumatorilor.
Modificarea codurilor de procedură, în sensul reducerii duratei proceselor.
Stabilirea ca prioritate a procesului penal, recuperarea prejudiciului și o reglementare mai riguroasă a condițiilor emiterii măsurilor preventive.
Introducerea brățărilor de supraveghere a persoanelor aflate sub control judiciar, în arest la domiciliu sau a celor condamnate pentru infracțiuni împotriva persoanei ori la viața sexuală, până la reabilitare
Legiferarea ordinului de interdicție de apropiere la mai puțin de 100 de metri în cazurile de hărțuire, amenințare, violență și violență domestică.
Legiferarea legii lobby-ului.
XI. FERME, BURSE AGRICOLE SI PIETE AGROALIMENTARE
Incurajarea infiintarii fermelor agroalimentare, zootehnice, piscicole, horticole si viticole. Programul national „Ferma noastra”
Incurajarea asocierii micilor fermieri in vederea producerii sau valorificarii produselor agricole si agro-alimentare. Piete agroalimentare dedicate micilor producatori asociati.
Burse agricole in fiecare regiune de dezvoltare economica.
Finalizarea procesului de intabulare a proprietatilor funciare- gratuit- si reintroducerea dreptului de preemtiune.
XII. BASARABIA, PĂMÂNT ROMÂNESC
Acordarea cetățeniei române tuturor românilor de dincolo de Prut care o solicită, printr-o procedură simplificată și rapidă.
Unirea României cu Republica Moldova, în marea familie europeană.
XIII. DIASPORA, O COMOARĂ A ROMÂNIEI CARE TREBUIE RECUPERATĂ
Diaspora românească a arătat, prin spirit de inițiativă și curaj, întregii lumi adevărata valoare a românilor și credem că suntem obligați nu doar să folosim valoarea lor și acasa, ci si sa le aratam respect si recunostiinta. Concret :
Extinderea retelei consulare astfel incat sa aducem serviciile consulare langa romanii din diaspora
Reducerea substantiala a costurilor serviciilor consulare pentru romanii din diaspora
Consultarea romanilor din diaspora asupra problemelor care ii privesc
Asigurarea unui numar echitabil de parlamentari in raport de numarul romanilor din diaspora
Implicarea activa si permanenta a statului roman in sustinerea vietii cultural-artistice in diaspora- „Casa romaneasca”.
Valorificarea experientei romanilor din diaspora
XIV. REFORMA CLASEI POLITICE
Parlament cu 300 de membri aleși pe liste sau în sistem mixt.
Restrângerea imunității strict la declarațiile politice.
Simplificarea condițiilor de înființare a partidelor politice.
Interzicerea donațiilor către partidele politice.
Finanțarea campaniilor electorale exclusiv din bugetul de stat.
Instituirea procedurii simple de revocare a alesilor- parlamentari, europarlamentari sau a alesilor publici, care isi încalcă promisiunile si nesocotesc electoratul.
Cresterea ponderii referendumului in luarea deciziilor de impact, atât la nivel național, cât si la nivel local. Decizia luată prin referendum, obligatorie.
Cresterea ponderii inițiativei cetățenești in elaborarea legilor si a hotărârilor consiliilor locale si județene – 100.000 de semnături, din minim 20 de județe, pentru initiativa nationala, 10.000 de semnături din județul respectiv, pentru initiativa la nivelul consiliului județean, si semnături reprezentând 5% din numărul total al cetățenilor înscriși pe listele electorale, pentru inițiativele locale. Instituirea regulii potrivit căreia fiecare initiativa cetățenească nationala sau locală, va fi in mod obligatoriu dezbătută si supusa votului, după caz, in Parlament sau Consiliul local/județean, la procesul legislativ putând participa si reprezentanții initiatorilor.
XV. REGLEMENTAREA FALIMENTULUI PERSONAL
XVI. POLITICI INTELIGENTE DE PROTEJARE SI CONSERVARE A RESURSELOR NEREGENERABILE SAU GREU REGENERABILE
Control riguros al exploatarii resurselor naturale
Stoparea taierii padurilor si reimpadurirea Romaniei
Interzicerea vanzarii masei lemnoase in forma bruta.
XVII. INIȚIEREA ȘI SUSȚINEREA CONCEPTULUI ‘PRODUS ÎN ROMANIA’
„Produs in Romania” poate fi marca apta sa individualizeze produsele cu care ne mandrim ori pe care le dorim. Competitivitate, calitate, productie, locuri de munca, consum si nu in ultimul rand, romanesc.
XVIII. ELABORAREA MASTERPLANULUI „ECONOMIA PRIORITATE 0”
Infiintarea unui institut national de analiza economica, politici, prognoza si strategii, deplin autonom de Guvern si in coordonarea Academiei Romane, care sa puna la aceiasi masa toti specialistii in economie in viata din Romania- incepand cu cei din regimul comunist, la cei scoliti la cele mai prestigioase universitati vestice, in vederea elaborarii unui masterplan „Economia prioritate 0”. Analizele, prognozele, strategiile si politicile elaborate vor fi puse, atat la dispozitia Guvernului, Bancii Nationale si Consiliului Economic si Social, cat si la dispozitia mediului privat- in cadrul unui Forum economic, anual.
Infiintarea in cadrul acestei entitati de laboratoare domeniale si regionale, care sa furnizeze analize, politici, prognoze, strategii si expertize autoritatilor locale, bancilor, universitatilor si antreprenorilor.
Masterplanul „Economia prioritate 0” va fi prezentat public, sub egida Academiei Romane si va fi anual actualizat.